2014:TIMBRUL DE MEDIU DESFIINTAT DE INSTANTE

Ţinând cont de motivele invocate de reclamanţi, precum şi de jurisprudenţa europeană, inclusiv de recomandarea dată de Curtea de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE) la solicitarea Curţii de Apel Bucureşti, tot mai multe instanţe româneşti au dat câştig de cauză românilor care au cerut returnarea timbrului de mediu sau, cu titlu de noutate, au admis solicitările de evitare a plătirii acestuia, în majoritatea cazurilor sentinţele fiind definitive şi irevocabile.

“Admite cererea. Dispune obligarea pârâtului să înmatriculeze autoturismul proprietatea reclamantului marca OPEL Zafira, cu număr de identificare (…), provenit din Italia, an fabricaţie 2003, fără plata timbrului de mediu”, se arată într-o decizie emisă recent de Tribunalul Galaţi.
“Admite acţiunea formulată de reclamanta SC (…) S.R.L., în contradictoriu cu pârâta Instituţia Prefectului Judeţului Prahova – Serviciul public comunitar regim permise de conducere şi înmatriculare a autovehiculelor, cu sediul în mun. Ploieşti, b-dul Republicii, nr. 2 – 4, judeţ Prahova. Obligă pârâta să înmatriculeze, fără plata timbrului de mediu, autovehiculul marca MERCEDES tip 250 D, cu numărul de identificare (…)”, a decis Tribunalul Prahova.
“Admite acţiunea. Anulează decizia de calcul nr. (…). Obligă pârâta la restituirea sumei de 2.484 lei actualizată cu rata dobânzii legale de la momentul perceperii taxei şi până la momentul restituirii acesteia. Obligă pârâta la plata către reclamantă a cheltuielilor de judecată în cuantum de 310 lei”, se arată într-o altă decizie, emisă de Tribunalul Bucureşti.
Ca atare, statul, prin Ministerul Finanţelor sau Administrarea Fondului Pentru Mediu (AFM), va trebui să bugeteze sumele care vor trebui restituite, acestea adăugându-se sutelor de milioane de lei pentru care s-au emis decizii definitive pentru restituirea taxei de poluare din anii trecuţi, fiind foarte posibil să ia în calcul şi modificarea legislaţiei, pentru evitarea, cel puţin în viitor, a unor astfel de situaţii.
De altfel, Curtea de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE) a avertizat în numeroase rânduri România că taxa auto (indiferent cum s-a numit aceasta – taxă de primă înmatriculare, taxă auto, taxă de poluare şi, mai nou, timbru de mediu –  este discriminatorie, cerând legiuitorilor să îndrepte lucrurile.
În ultima astfel de situaţie, CJUE s-a pronunţat în cauzele conexate C-97/13 şi C-214/13, având ca obiect cereri de decizie preliminară formulate de Tribunalul Sibiu şi de Curtea de Apel Bucureşti privind returnarea taxei de poluare.

CJUE spune că taxa auto contravine Tratatului European…

Ca şi în alte situaţii anterioare, CJUE a constatat că taxa de poluare contravine Articolului 110 al Tratatului de Funcţionare al Uniunii Europene, decizia instanţei europene fiind obligatorie şi aplicându-se tuturor litigiilor aflate pe fond.
“Articolul 110 TFUE trebuie interpretat în sensul că se opune unui regim de impozitare precum cel instituit, apoi circumscris de reglementarea naţională în discuţie în litigiile principale, prin care un stat membru aplică autovehiculelor o taxă de poluare care este astfel stabilită încât descurajează punerea în circulaţie, în acest stat membru, a unor vehicule de ocazie cumpărate din alte state membre, fără însă a descuraja cumpărarea unor vehicule de ocazie având aceeaşi vechime şi aceeaşi uzură de pe piaţa naţională”, a stabilit CJUE.

…Ministerul Mediului interpretează

Ulterior, la solicitarea unei opinii oficiale adresate Ministerului Mediului de către Curierul Naţional, instituţia a precizat că “CJUE nu a constatat neconformitatea Legii nr. 9/2012 în totalitatea ei, reţinând la pct. 30 din Hotărâre faptul că Legea nr. 9/2012 prezintă o diferenţă esenţială în raport cu OUG nr. 50/2008 în măsura în care această lege prevedea la art. 4 alin. (2) că taxa pe poluare era datorată începând din acel moment şi cu ocazia primei vânzări pe piaţa naţională a unor autovehicule de ocazie deja înmatriculate şi cărora încă NU li se aplicase această taxă”.
“În concluzie, Hotărârea CJUE din 12 februarie 2014 confirmă legalitatea actualei forme de taxare, respectiv timbrul de mediu, instituit începând cu data de 15 martie 2013. De asemenea, Hotărârea CJUE din 12 februarie 2014 întăreşte ceea ce s-a întâmplat deja, prin modificări legislative adoptate, şi anume: abrogarea vechii legislaţii privind taxa pe poluare auto şi instituirea unei forme noi de taxare, corecte şi legale, adică timbrul de mediu”, a răspuns Ministerul Mediului.

Anunțuri

Recuperare timbru de mediu https://timbrudemediu2013.wordpress.com

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s